Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2007

48ο Φεστιβαλ Κινηματογραφου


Για 8η συνεχη χρονια παρακολουθησα το φεστιβαλ κινηματογραφου, βλεποντας αρκετες ταινιες ως συνηθως. Φετος μου εκανε εντυπωση η εισοδος των χορηγων, στην αποθηκη Γ ειχε σταντ τραπεζας!! Το μπλουζακι του φεστιβαλ θυμιζε διαφημιση κινητου! Καπιταλισμος..


Ας παμε στις ταινιες όμως..Φετος στο φεστιβαλ κινηματογραφου ειδα αισιως 55 ταινιες ( από τις οποιες 16 όχι ολοκληρες, ειτε γιατι δεν προλαβα την αρχη ειτε γιατι δεν αντεξα να κατσω μεχρι το τελος και περιλαμβανω και τις 3 μερες μεταφεστιβαλικων προβολων). Από αυτές 29 ηταν ανω του μεσου ορου και 25 κατω. Εχω τη συνηθεια βλεπετε χρονια τωρα να βαζω βαθμους στις ταινιες με αριστα το 10, για να θυμαμαι την εντυπωση που μου εκανε η καθεμια. Εννοειται οτι οι βαθμοι ειναι υποκειμενικοι.
Το αναμφιβολο διαμαντακι κατ’ εμενα παντα ηταν η ανακαλυψη του Κορεατη σκηνοθετη Lee Chang-dong , του οποιου παρακολουθησα στις μεταφεστιβαλικες προβολες τις ταινιες Οαση (Oasis, Oh ah shisoo, 2002) και Μεντα καραμελα (Peppermint Candy, Bakha satang, 2000). Ο τυπος είναι και συγγραφεας και υπηρξε υπουργος πολιτισμου της χωρας του, ενώ εκανε την πρωτη του ταινια σε ηλικια 43 χρονων. Απλα γαματος!
Επισης η γνωριμια μου με το Ρουμανο σκηνοθετη Nae Caranfil ηταν περα για περα εποικοδομητικη, καθως και με τον ταλαντουχο Αμερικανο ανεξαρτητο John Sayles.


Αρχιζουμε λοιπον με τα 10αρια:

Με συγκινησε βαθυτατα το «Ταξιδι στην αγρια φυση (Into the wild, 2007)» του ηθοποιου Sean Penn, το οποιο βασιζεται σε αληθινη ιστορια. Μιλαει για έναν νέο που νιωθει απεραντη μοναξια και προσπαθει να βρει τον εαυτο του μεσα απ τη φυση. Η οικογενεια του σιγουρα φερει τεραστιο μεριδιο ευθυνης για την αποφαση του αυτή και για την εμμονη του.
Η Ουρουγουανικη ταινια «Η τουαλετα του Παπα» ( El bano del Papa , 2007) απλη , εξυπνα αστεια και συγκινητικη μου εκλεψε την καρδια.
Η τσεχικη ταινια «Υπηρετησα το Βασιλια της Αγγλιας» (Obsluhoval jsem anglickeho, 2006) ηταν επισης πολύ ευχαριστη και αρτια, βασισμενη σε βιβλιο.
H κορεατικη Οαση (Oasis, Oh ah shisoo, 2002), οπου παρακολουθουμε μια ιδιαιτερη ιστορια αγαπης με απιστευτες ερμηνειες.
Η επισης κορεατικη Μεντα καραμελα (Peppermint Candy, Bakha satang, 2000), οπου εχουμε αντιστροφη (α λα Μεμεντο) πορεια της ιστοριας με θεμα έναν ανεκπληρωτο ερωτα. Αξιζει να σημειωθει ότι βγηκε την ιδια χρονια με το Μεμεντο.

Συνεχιζουμε με τα 9αρια:

Πολύ καλες εντυπωσεις μου αφησε το ντοκυμαντερ «Η 11η ωρα (The 11th hour, 2007)» που θυμιζει την «Αβολη αληθεια» του Al Gore.
Η αμερικανικη ταινια Juno (2007) ηταν αρκετα καλη και ευχαριστη.
Το ντοκυμαντερ αστερια (Estrellas, 2007) από την Αργεντινη ηταν μια ευχαριστη εκπληξη. Μιλουσε για φτωχους κατοικους παραγκουπολεων του Buenos Aires που αντι να κλαινε τη μοιρα τους (όπως βλεπουμε συνηθως) εβαλαν το (πολύ) μυαλο τους σε λειτουργια και ανελαβαν συμπληρωματικες κινηματογραφικες παραγωγες για λογαριασμο μεγαλων στουντιο. Το ανθρωπινο πνευμα σε ολο του το μεγαλειο, ειδικα ο αρχηγος τους.
Το αμερικανικο «Αναζητωντας ένα φιλι τα μεσανυχτα» (In search of a midnight kiss, 2007) μου θυμισε το «Πριν το ξημερωμα» , στο εναλλακτικο του. Αυτος είναι ο καλος ανεξαρτητος αμερικανικος κινηματογραφος.
Η ελληνοκαναδικη Fugitive pieces (2007) αρκετα καλη και προσεγμενη με ένα σταδιακα κλιμακουμενο συναισθηματισμο.
H ρουμανικη «Φιλανθρωπια (Filantropica, 2001) του Nae Caranfil ηταν πολύ εξυπνη και ευρυθμη, όπως οι περισσοτερες ταινιες του ταλαντουχου Ρουμανου.

Ακολουθουν τα 8αρια:

Το “AFR (2007)” ενός τρελου Δανου που ειχα την τυχη να γνωρισω ειχε πολύ ενδιαφερον μιας και ηταν το πρωτο ψευτοντοκυμαντερ που ειδα στη ζωη μου. Ο τυπος σε ψαρωνει πραγματικα..Αν γυριζοταν κατι τετοιο στη χωρα μας θα ειχε σιγουρα απαγορευτει, όπως δηλωσε και ο ιδιος.
Τo βρετανικο Irina Palm (2007) ηταν συμπαθητικο αν και εχασα το πρωτο μισο γιατι δε με εβαζαν μεσα τα σαινια της πορτας λογω συνωστισμου, ο οποιος όταν μπηκα δεν ηταν και τοσος οσο νομιζαν. Γενικα υπαρχουν μερικα ατομα που δουλευουν στα φεστιβαλ που πασχουν από κομπλεξ εξουσιας..
Το αμερικανικο «Αγγελοι από χιονι» (Snow angels ,2006), οπου βλεπουμε έναν διαταραγμενο ανθρωπο να φτανει στα ακρα. Απροσμενη εκπληξη η παρουσια της Kate Beckinsale και αρκετα καλος ο Sam Rockwell που χορευε στο παρτυ της ληξης.
Το γερμανικο «Κι υστερα ερχονται οι τουριστες» (Am ende kommen touristen, 2006) ηταν απλο και σχολιασε ευστοχα το φαντασμα του Ναζισμου στη Γερμανια από μια άλλη οπτικη γωνια.
Οι μεξικανικες «Μπλε βλεφαριδες» (Parpados azules, 2007) ηταν μια αργη αλλα γλυκεια και πολύ ρεαλιστικη και ανθρωπινη ταινια που μιλαει για τη απομονωση και το φοβο του ανοιγματος στις σχεσεις.
Η ελληνικη «Ουρανια» (2006) στην οποια ο Καπακας συνεχιζει την επιτυχημενη συνταγη του Peppermint και αναπολει ευστοχα.
Το Alter Ego (2007) το οποιο οι περισσοτεροι θαβουν, εμενα μου αρεσε. Δεν εχω κομπλεξ, ευτυχως, αν παιζει ο Ρουβας η αν είναι τρεντυ. Δε φοραω κασκολ σε κλειστους χωρους ουτε μου αρεσουν οι πολύ αργες-κουλτουριαρικες-χωρις σεναριο-ακαταληπτες ταινιες.Ο Ρουβας επειθε και ηταν παρα πολύ καλος, η ταινια ειχε ρυθμο και το σεναριο ηταν ΟΚ.

Ακολουθουν τα 7αρια:

Τα «Ερωτικα μαθηματα για επαναστατικη δραση» του Αλευρα (2007) είναι σιγουρα καλτ αλλα τα βρηκα μια χαρα.
Το «Πρωτη φορα νονος» (2007) της Μαλεα ηταν ενδιαφερον , βασισμενο στο μαλλον αυτοβιογραφικο βιβλιο του Νικου Παπανδρεου.
Το «Τανγκο στην ασφαλτο» (Asfalt tango, 1996) του Caranfil με το γνωστο χιουμορ του και τον ιδιαιτερο πρωταγωνιστη του.
Το «Ψαρι του παθους» (Passion fish, 1992) του Sayles, του οποιου δεν προλαβα την αρχη αλλα η ταινια ειχε αμεσοτητα και απλοτητα.
Το καλογυρισμενο αμερικανικο «Πατερ ημων» (Padre nuestro, 2007) που ασχολειται με το θεμα της μεταναστευσης και δανειζεται στοιχεια από το μυθο του Καιν και Αβελ.

Ακολουθουν τα 6αρια:

Το ισπανικο «Ορφανοτροφειο» (El orfanato, 2007), το οποιο είναι μια καλογυρισμενη ταινια τρομου.
Το αργεντινικο Encarnacion (2007) με την καταπληκτικη πρωταγωνιστρια του και το ενδιαφερον θεμα του.
Το ρουμανικο «Όλα είναι σιωπη» (Restul e tacere, 2007) του Caranfil, που αν και καλογυρισμενο καπου κουραζει.
Το ιρανικο «Ο βουδας λιποθυμησε από ντροπη» (Buda az sharm foru rikht, 2007) με ωραια τοπια και υπεροχα παιδακια, οπου βλεπουμε τον τροπο ζωης των αφγανων που ζουν στα βουνα και μια συμβολικη πραγματεια για τον πολεμο.

Ακολουθουν τα 5αρια:

Το τουρκικο «Η διεθνης» (Beynelmilel, 2006), οπου εχουμε μια ιστορια αντιστασης στο καθεστως.
Η ελληνικη «Επιστροφη» (2007) οπου παρακολουθουμε το θεμα της μεταναστευσης.

Οι φολες, η αλλιως κακες ταινιες του φεστιβαλ, σε μερικες από τις οποιες δεν αντεξα να κατσω μεχρι τελους ηταν οι εξης:
Η κινεζικη «Εξοδος» πηγε να το παιξει αστυνομικο θριλερ αλλα χωρις σεναριο δε γινεται.
Η ισπανικη «Μερες του Αυγουστου» εδειχνε κατι τυπους να βολταρουν με ένα βανακι, παλι χωρις σεναριο.
Η ισπανικη «Επηρεια» που με εκνευρισε, οι τσεχικες «Κουκλες» οπου εφυγα, τα αμερικανικα «Ορφανα» οπου ξαναεφυγα, το τουρκικο «Αυγο» οπου εφυγα (θυμιζε Αγγελοπουλο σε αργη κινηση), οι ελληνικες «Γυναικειες συνωμοσιες» οπου εφυγα (μεγαλη φολα), ο αργεντινικος «Ληστης» και ο βραζιλιανικος «Βαλτος με τα τερατα» οπου εφυγα (πορνο χωρις σεναριο).

Συνεβη και κατι αστειο: με ρωτησε στα αγγλικα μια κοπελα που καθοταν πισω μου γιατι η εφημεριδα του φεστιβαλ δεν ειχε βαθμο κοινου για την ταινια ορφανα και της απαντησα οτι τετοια κοτσανα που ηταν καλυτερα που ξεχασαν να βαλουν βαθμο. Μετα θυμηθηκα οτι αυτη ηταν η σκηνοθετης, καλο γκομενακι κατα τα αλλα, αλλα με αυτα που λεω που να δω χαιρι..

Σε γενικα πλαισια ηταν ένα καλο φεστιβαλ νομιζω..

10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

τρελε οχι και 7 στη μαλ(ε)ακια! η ταινια δεν παιζεται. μου ερχεται να αφανισω τα σκατζοχοιρακια... βεβαιως η αποψη μου οσον αφορα τους ελληνες ηθοποιους ειναι πως δεν υπαρχει και κανεις κινηματογραφικος. μονο μερικοι θεατρικοι. τελος παντων επιεικως μηδενισμος, μειον τρεις βαθμους στη δημιουργο και απαγορευση εισοδου στα πλατω στον πρωταγωνιστη(χειροτερη ερμηνεια κρητικου ever).

Θόδωρος είπε...

Απο το Ρουβα το περιμενα, απο τη Μαλεα μου ρθε! Ατιμη ζωη..Στον Καφετζοπουλο αναφερεσαι η στον πιτσιρικα ταπεινο αφεψημα? Εμενα παντως η Μαλεα μου αρεσει. Ο οργασμος της αγελαδας ηταν η πρωτη ελληνικη που μου αρεσε και η διακριτικη γοητεια μου αρεσε επισης. Αυτη, η Ρικακη και η Ευαγγελακου μου αρεσουν απο Ελληνιδες. Εχεις υπ οψιν σου καμια καλυτερη?
Η ταινια μου αρεσε και γιατι ειχε αυτοβιογραφικα γεγονοτα ενος ανθρωπου που αλλαξε τη χωρα (προς το χειροτερο)

Ιορδάνης είπε...

Θα αρχίσω από το τέλος...
Καλό φεστιβάλ με ταινίες διαγωνιστικού για τον Καιάδα δεν υπήρξε ποτέ. Είμαι σίγουρος ότι συμφωνείς. Οι ταινίες που αναφέρεις στα 10άρια, 9άρια, κτλ διαγωνίστηκαν σε φεστιβάλ του εξωτερικού. Αυτά είναι καλά φεστιβάλ. Πάντως ακόμα κι έτσι είναι ένα πολύ όμορφο γεγονός και ίσως η καλύτερη στιγμή του χρόνου για μια πόλη που έχει αρκετά καλές στιγμές (ή πάλι λείπω καιρό και έχω ξεχάσει!). Γι' αυτό θα ήθελα να το είχα παρακολουθήσει από κοντά.
Τώρα για το Ρουβά, είμαι δύσπιστος φυσικά, αλλά ουδέν σχόλιο μέχρι να δω το άλλο του εγώ, εκτός από αυτό που έβλεπα μέχρι τώρα. Άλλωστε και για το Click δεν σε πίστευα, αλλά τελικά μου άρεσε πάρα πολύ.
Όσο για τη γκάφα με τη σκηνοθέτη, μπορεί η κοπέλα να μην μπορέσει να ξανακάνει ταινία μετά από αυτό (κάτι όχι απαραίτητα κακό!)
Αυτά Θόδωρε, πολύ ενδιαφέρουσα η ανταπόκρισή σου από Θεσσαλονίκη. Ήδη έχω βάλει στη λίστα μου κάποιες από τις ταινίες που σου άρεσαν, γιατί αν και δεν έχουμε ίδιο γούστο, είμαι σίγουρος ότι πάντα έχεις καλό λόγο για να λες κάτι.

Ανώνυμος είπε...

θα μπορουσε να ξαναγυριστει σε μικρου μηκους(και πολυ της ειναι). και βεβαια για τον Καφετζοπουλο τον αταλαντο γραφω μπας και δεν ξαναδουμε πουθενα την ασχετοφατσα του. εχει γινει λιγο νταλαροπυξλαξ;

Θόδωρος είπε...

Jordan: εχεις ενα δικιο, εγω βεβαια δεν αναφερομουν στο διεθνες διαγωνιστικο, το οποιο ηταν γτπ. Του χρονου παμε κανα Βερολινακι να γουσταρουμε, θα λανσαρουμε νεο ειδος τουρισμου: φεστιβαλικος: Καννες, Βερολινο,Βενετια, Τοροντο.Δε μου ακουγεται ασχημο..

Θόδωρος είπε...

Αφεψημα απ το Lidl διαφωνω μαζι σου, αλλα καθε αποψη ειναι σεβαστη στο δημοκρατικο και φιλελευθερο αυτο μπλογκ. Μην ξεχνας οτι οι Πυξ λαξ μου αρεσουν πολυ, ειδικα ο Στοκας. Ο Καφετζοπουλος επισης μου αρεσει απο την εποχη του ακαλυπτου και στην ταινια μου φανηκε ΟΚ, αν και σπανιως θα καταλαβω οτι καποιος παιζει ασχημα. Εχεις στο μυαλο σου καποια Ελληνιδα σκηνοθετη αξιολογη να αναφερεις περαν οσων ανεφερα?

Ανώνυμος είπε...

τρελε πρωτα απο ολα δε χρειαζεται να καταλαβεις οτι καποιος παιζει ασχημα. δε μιλαω ως κριτικος κιν/φου απλα ως θεατης. εμενα δε μου αρεσει αυτο το οποιο βλεπω και το σχολιαζω αρνητικα επομενως. οσο για τους πρυξ κλαψ η απουσια μουσικης φαντασιας με χαλαει. και να ξερεις οτι δε μιλαω για δεξιοτεχνια στο παιξιμο και τα συναφη αλλα μονο για φαντασια η οποια με δυο ακορντα και μια ενορχηστρωση εξυπνη φτιαχνει κατι που μπορει να γαργαλησει το αυτι σου. οι εν λογω μονο να το ματωσουν...

katina_salamaki είπε...

Σχετικά με τις ταινίες θα ήθελα να προσθέσω στα 10άρια σου και την ταινία "The savages" την οποία επιθυμούσα διακαώς να δω όχι τόσο γιατί με ενθουσίασε το σενάριό της διαβάζοντάς το στο βιβλίο του φεστιβάλ, αλλά κυρίως επειδή πρωταγωνιστούσε ο Φίλιπ Σειμουρ Χόφμαν και η Λόρα Λίνευ καθώς και επειδή ανήκε στη θεματική special screenings. Τελικά και σεναριακά η ταινία αποδείχτηκε εξαιρετική. Όπως και στην ταινία "into the wild" του Πεν, το "The savages" διαπραγματεύεται επίσης τις σχέσεις γονέων και παιδιών. Σε καμία περίπτωση βέβαια δεν ταυτίζονται οι ιστορίες αλλά υπάρχουν κάποια κοινά σημεία ως προς τον τρόπο που οι σκηνοθέτες προσπαθούν να αποδώσουν τις ανθρώπινες σχέσεις αλλά κυρίως να μιλήσουν για την ελευθερία ή την ανελευθερία του ατόμου.
Ο Πεν είναι απόλυτα ξεκάθαρος στην γραφή του και κατ'εμέ ανήκει πλέον στην ελίτ του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου δηλ. είναι απ'αυτούς τους επιτυχημένους που αποτελούν βούκεντρο στην καρδιά του συστήματος, το οποίο δεν μπορεί να τους αποβάλει ή να τους αποβάλει με ευκολία. Ένα στοίχημα που κέρδισε ο Πεν μ'αυτήν την ταινία είναι ότι μέσω της ιστορίας βρίσκει αφορμή να ισοπεδώσει το μικρόκοσμο της συμβατικής, πουριτανικής, αμερικανικής οικογένειας. Στο "The savages" στο οποίο τα παιδιά είναι επαγγελματικά ανεξάρτητα -αλλά όχι συναισθηματικά- καλούνται να αντιμετωπίσουν τον επικείμενο θάνατο του πατέρα τους, αυτό το τελευταίο, δηλ. η απαξία του οικογενειακού θεσμού, είναι ήδη δεδομένο. Παρ'όλο που οι ταινίες φαίνονται δυσάρεστες και απαισιόδοξες, προσωπική μου γνώμη είναι πως είναι καθ'όλα αισιόδοξες. Άλλωστε κάθε ταινία που τελειώνει με φως ή με αντανακλάσεις φωτός πάνω στο υγρό στοιχείο είναι για μένα αισιόδοξη.

Θόδωρος είπε...

Λοιπον Κατερινα χαραμιζεσαι. Εκει που νομιζω πως τα λεω ωραια οσον αφορα τις ταινιες βλεπω τα δικα σου σχολια και καταλαβαινω την ανωτεροτητα σου στο συγγραφικο τομεα. Βεβαια ας μην ξεχναμε οτι εισαι μια ποιητρια..
Η μπλογκοσφαιρα αδημονει για την προσωπικη ποιητικη σου σελιδα..
(Ο Σων Πεν τα σπαει, ειναι πολυ μπροστα ο τυπος, αποδεικνυει οτι ο Αμερικανικος κινηματογραφος ειναι ζωντανος)

katina_salamaki είπε...

Κατ'εμέ ο Πεν είχε καλό δάσκαλο ή πρότυπο δασκάλου και αυτός ακούει στο όνομα Ήστγουντ.
Σ'ευχαριστώ για τις φιλοφρονήσεις.
Χρόνια πολλά!